Spring naar inhoud

Virtual Fracture Care bij Ziekenhuis Nij Smellinghe

Herstellen van een ongecompliceerde botbreuk of ander stabiel letsel met behulp van een app

.

Virtual Fracture Care app

Vanaf 1 juni 2022 biedt de Spoedeisende Hulp van ziekenhuis Nij Smellinghe behandelingen aan volgens de Virtual Fracture Care-methode (VFC) voor twaalf typen stabiele letsels. Dit betekent dat patiënten met een ongecompliceerde botbreuk of ander stabiel letsel zelf oefeningen kunnen doen en kunnen werken aan hun herstel met de Virtual Fracture Care app. Ze hoeven niet meer voor controle naar het ziekenhuis. Nij Smellinghe in Drachten is het eerste Friese ziekenhuis dat deze dienstverlening aanbiedt aan haar patiënten.  

Wat betekent dit voor huisartsen?
Ervaring uit andere ziekenhuizen leert dat deze werkwijze geen extra belasting oplevert voor de huisartsen. Met een gelijkblijvende medische uitkomst en een gelijkblijvende patiënttevredenheid, is het daarom een mooie stap om het zorgproces zowel voor patiënten als zorgverleners passender in te vullen. Patiënten die nog wel vragen hebben kunnen telefonisch of via de app BeterDichtbij contact opnemen en eventueel nog langskomen voor een extra controle. Mocht de patiënt toch vragen stellen in de 1e lijn, dan kunt u ze wijzen op de informatie die ze van ons mee hebben gekregen in de Virtual Fracture Care app en/of op papier. Hier staan ook onze contactgegevens in.

Toegankelijke informatie in beeld en tekst
De informatie over de behandeling, het herstel en de herstelperiode is laagdrempelig (tekst en video) en overzichtelijk gebundeld in de VFC-app en daardoor heel toegankelijk voor patiënten.

VFC wordt ingezet voor deze twaalf stabiele letsels:

  • Claviculafractuur kind (t/m 14 jaar)
  • Radiuskop/-halsfractuur
  • Torus/greenstick fractuur pols
  • Subcapitale MC5 fractuur
  • Mallet vinger
  • Weber A fractuur enkel
  • Avulsie fractuur enkel (bandletsel)
  • Basis MT5 fractuur
  • Hallux fractuur
  • Falanx fractuur voet
  • Spaakverwonding
  • Enkeldistorsie

Tijdens de behandeling brengt de SEH-verpleegkundige, in plaats van gips, een verband, brace of afneembare laars (Walker) aan die de patiënt zelf kan verwijderen.

Geen nacontrole nodig
Dankzij VFC kan de patiënt zich zelf redden en is nacontrole in het ziekenhuis onnodig. “Dit scheelt de patiënt en eventuele verzorger of mantelzorger een vervolgafspraak in het ziekenhuis en daarmee tijd. Daarnaast helpt het ons om de druk op de zorg te verminderen.”, legt traumachirurg Roderick Wouters uit. “Voorheen werden patiënten met dit soort letsels standaard uitgenodigd voor een poliklinische nacontrole. Wetenschappelijk onderzoek van het OLVG (Amsterdam) laat zien dat VFC een vermindering van 91% poliklinische nacontroles en 72% controlefoto’s bij Radiologie kan opleveren.”

Wel is het belangrijk om de patiënt goed te informeren over zijn behandel- en hersteltraject. Wouters: “Dat doen we vanaf nu met behulp van de VFC-app. Voordeel is ook dat de informatie in principe digitaal wordt aangeboden, in plaats van op papier. Veel duurzamer. Dat past goed bij Nij Smellinghe.”

Juiste zorg op de juiste plek
Het Amsterdamse OLVG is in Nederland in 2019 gestart met VFC. Daarna volgden landelijk meerdere ziekenhuizen. Zij vormen een gezamenlijk netwerk. Nij Smellinghe sluit daarbij aan. Ziekenhuizen die al langer met VFC werken, merken dat de tevredenheid bij patiënten gelijk blijft of zelfs toeneemt. Patiënten nemen niet vaker contact op met de Spoedeisende Hulp of huisarts met vragen en het aantal patiënten dat zonder problemen herstelt, blijft gelijk. “Kortom, het is een mooi voorbeeld van hoe we de juiste zorg op de juiste plek aanbieden”, aldus Wouters.

De Virtual Fracture Care app
Na de behandeling krijgt de patiënt op de Spoedeisende Hulp duidelijke uitleg over het letsel en de Virtual Fracture Care app. Inloggen of een account aanmaken is niet nodig en iedereen kan de VFC-app downloaden en gebruiken. Er worden geen patiëntgegevens opgeslagen. Patiënten die niet met de app kunnen/willen werken vinden alle benodigde informatie vanaf 1 juni 2022 ook op www.nijsmellinghe.nl/seh.

In de app en op de website is de contactinformatie van Nij Smellinghe duidelijk zichtbaar. Patiënten kunnen de Breuklijn bellen of via BeterDichtbij appen bij vragen of toenemende pijnklachten tijdens de herstelperiode. Ze komen dan in contact met één van de gipsverbandmeesters van Nij Smellinghe. Zo krijgt iedereen de zorg die nodig is.

Mocht u nog vragen hebben over dit onderwerp, dan kunt u mailen naar Roderick Wouters: P.Wouters@nijsmellinghe.nl