Spring naar inhoud

Om de kans op verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te verkleinen gelden er extra maatregelen in Nij Smellinghe. Kijk voor actuele informatie op www.nijsmellinghe.nl/corona.

Wachtzorg in Nij Smellinghe: dezelfde operaties na elkaar om tijd te winnen

Zorgmanager Idi de Boer van ziekenhuis Nij Smellinghe lichtte dinsdagochtend 20 juli tijdens een interview aan AD tv toe hoe de inhaalslag rondom wachtzorg in ons ziekenhuis wordt georganiseerd. Tijdens de coronapandemie zijn de wachtlijsten in ziekenhuizen toegenomen, zo ook in ziekenhuis Nij Smellinghe. Een deel van onze operatiekamers hebben we moeten sluiten om de zorg voor COVID-patiënten op te vangen. Hierdoor zijn de wachtlijsten toegenomen met zo’n 450 patiënten. Per specialisme verschillen de wachtlijsten. Wij verwachten 6 tot 9 maanden nodig te hebben om de wachtlijsten terug te brengen naar voor de coronapandemie. Dit is van veel factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld van het aantal nieuwe patiënten dat op de wachtlijst wordt geplaatst.

Niet extra opereren in de avonduren en weekenden
Wij vinden het belangrijk dat onze collega’s voldoende ruimte krijgen om te herstellen van een hele intensieve en lange coronaperiode. Wij gaan niet extra opereren in de avonduren en weekenden. Maar kijken samen met de diverse betrokken afdelingen naar mogelijkheden om meer operatiecapaciteit te creëren door slimmer te plannen en processen te optimaliseren. Ook openen wij na de zomervakantie de laatste twee operatiekamers en opereren we vanaf september op 6 à 7 operatiekamers. Dit geeft ons de ruimte om de wachtzorg in te halen.

Samen kijken naar creëren meer operatiecapaciteit
Samen wordt gekeken en besproken waar we een efficiencyslag kunnen behalen. Iedereen is erg enthousiast en levert energie op bij de verschillende afdelingen die betrokken zijn. Van verpleegkundigen, specialisten, medewerkers van de poliklinieken, preoperatieve screening, operatieassistenten, management, data-analist en nog veel meer  medewerkers.

Veel dezelfde operaties achterelkaar levert tijdswinst op
Om meer operatiecapaciteit te creëren, moet je slimmer plannen en processen optimaliseren. Daar zijn veel  medewerkers bij betrokken. Van voorbereiding, operatie tot aan opvang en nazorg. Een mooi voorbeeld is: Door veel dezelfde operaties te doen op één dag. Bijvoorbeeld galblaas- of liesbreukoperaties. Hierdoor hoef je niet elke keer de operatiekamer aan te passen. Kun je sneller wisselen van patiënten. Daardoor kun je 1 á 2 extra patiënten opereren op een dag.

Daarnaast kun je ook sneller wisselen met operaties door het inzetten van meer ondersteuning. Er worden extra logistieke medewerkers ingezet die helpen met opruimen van de operatiekamer en het klaarzetten van apparatuur.

Trots op onze medewerkers
We zijn ontzettend trots dat er daar waar kon veel (planbare) zorg tijdens de coronapandemie is geleverd en nog steeds. Dat is alleen mogelijk dankzij de inzet van iedere medewerker in het ziekenhuis. Tijdens de pandemie is de zorg die binnen 6 weken (FMS 1, 2 en 3) moest plaatsvinden, zoals spoedzorg, verloskunde en oncologie, in Nij Smellinghe altijd doorgegaan.

Algemeen Dagblad
Zorgmanager Idi de Boer gaf dinsdagochtend 20 juli een live interview aan AD tv. In het artikel ‘Inhaalslag ziekenhuizen: dezelfde operaties na elkaar en extra uren’ van het AD lees je meer.