Spring naar inhoud

“Ik zie het als mijn missie om mensen te betrekken en goed te informeren”

Jan Kor is ruim anderhalf jaar lid van de Cliëntenraad van Nij Smellinghe, sinds een halfjaar is hij ook tweede secretaris. Met zijn ruime ervaring in de wereld van welzijn, sociale zaken en dienstverlening zet hij zich in voor de stem van de patiënt.

Veel ervaring

Veel ervaring

Op dit moment is Jan Kor samen met zijn vrouw woonachtig in Gorredijk, maar hij heeft op veel verschillende plekken gewoond in Nederland. Met zijn ruime werkverleden heeft hij bij diverse gemeenten ervaring opgedaan in managementfuncties op verschillende onderwerpen. Van de WMO tot maatschappelijk werk en van uitkeringen tot jeugd- en ouderenbeleid.

 “Met het afscheid van mijn laatste baan kreeg ik een vliegles cadeau. Toen ben ik gaan vliegen, sindsdien ben ik lid geworden van een vliegclub. Zo af en toe vlieg ik nog rond.” In zijn vrije tijd is hij naast zijn vlieguren ook te vinden op de fiets. Ook wandelt hij graag, bij voorkeur tijdens een van zijn verre reizen in het buitenland. 

Verbindingen leggen

“Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken. Toen ik de vacature voor de Cliëntenraad zag was ik meteen enthousiast. Ik dacht: dit lijkt mij heel leuk. Ik ben zelf ook een periode in Nij Smellinghe opgenomen geweest, ik had een fijne ervaring, ook in de nazorg.” Door zijn achtergrond kan Jan Kor gemakkelijk verbindingen leggen. “Ik zag een rol voor mijzelf, ik was direct enthousiast.”

Goed geïnformeerd

“We worden als Cliëntenraad goed op de hoogte gehouden van alles wat er binnen de organisatie speelt, ook de dingen waar we minder zicht op hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat er speelt op specifieke afdelingen. We denken dan altijd mee vanuit het perspectief van de patiënt. Wat betekent dit voor de patiënt? En: kunnen we daar iets aan doen?”

De wereld van een ziekenhuis blijkt groter dan vooraf gedacht. “Waar ik vroeger bij het ziekenhuis vooral dacht aan medische zorg en verpleging kom ik er nu achter dat het veel meer is dan dat. De hele organisatie die er ook omheen speelt, de visie van het ziekenhuis en hoe dit zich uit in de ontwikkelingen en keuzes die ze maken. Bijvoorbeeld het nieuwe Spoedplein of de inzet van AI. Dat vind ik interessant.”

Betrekken en informeren

Naast het behartigen van de belangen van de patiënten vindt Jan Kor het belangrijk om met de maatschappelijke verschuivingen mee te gaan. “Ik zie dat er veel dingen binnen het zorglandschap en de maatschappij aan het verschuiven zijn.”

“Ik zie het als mijn missie om mensen te betrekken en goed te informeren over dat wat er speelt. Daar zie ik een belangrijke rol voor onze Cliëntenraad. Een mooi voorbeeld hiervan is ons Cliëntenpanel waar we regelmatig contact mee hebben om verschillende zaken onder de aandacht te brengen.” 

De Cliëntenraad van ziekenhuis Nij Smellinghe hoort graag uw mening over (nieuwe) initiatieven binnen Nij Smellinghe. Met uw deelname aan de Cliëntenpanel helpt u de kwaliteit van de zorg en dienstverlening in het ziekenhuis verder te verbeteren.

Wij zijn altijd op zoek naar leden voor ons Cliëntenpanel. Heeft u interesse? Dan kunt u zich eenvoudig aanmelden door het aanmeldformulier in te vullen.

Meer informatie over de Cliëntenraad en aanmelden voor het cliëntenpanel