Spring naar inhoud

Samen zorg beter maken via digitaal contact in ziekenhuis Nij Smellinghe

Bij ziekenhuis Nij Smellinghe is digitaal contact tussen zorgverleners en hun patiënten niet meer weg te denken. Het ziekenhuis in het Friese Drachten zet daar BeterDichtbij voor in, als veilige dienst voor digitaal contact en als extra service voor patiënten. “De zorg wordt er ook beter van, want het resulteert ook in een kortere wachttijd voor de patiënt,” vertelt Martje Kuipers, teammanager van Dermatologie. Ze vertelt over de effecten van digitaal contact op de afdeling Dermatologie, en wat de belangrijkste voorwaarden voor succes zijn.

Veilig contact en toegankelijk voor iedereen
Ziekenhuis Nij Smellinghe had al langer de wens om veilig digitaal contact aan te bieden aan patiënten. Tegelijk heeft het ziekenhuis de ambitie om voor iedereen toegankelijk te zijn. Belangrijke redenen om BeterDichtbij in te zetten voor digitaal contact. Martje Kuipers licht toe: “We wilden heel graag het aantal telefoontjes met ‘overige’ vragen verminderen en tegelijk de patiëntvriendelijkheid en toegankelijkheid verhogen. En dat kan nu!”

Waar patiënten van het ziekenhuis eerst alleen op werkdagen tussen 08.00 en 16.30 konden bellen met hun vraag, kunnen zij dat nu op ieder moment en waar ze ook zijn, via de BeterDichtbij app sturen naar hun eigen arts of andere zorgverlener. En de zorgverlener? Die beantwoordt de vragen op een moment dat het hem of haar past, meestal een vast aantal momenten in de week. En net als telefonisch contact, verloopt het digitale contact veelal ook eerst via de poli-assistenten. Is het nodig dat de medisch specialist antwoordt, dan wordt de vraag doorgezet.

Sneller behandelen en eenvoudige nacontroles
Inmiddels krijgen veel nieuwe patiënten op de afdeling Dermatologie standaard BeterDichtbij aangeboden tijdens het eerste consult. Dit doen de poli-assistenten van de vakgroep zelf, zij combineren dit met het afnemen van de anamnese. BeterDichtbij wordt op bijna alle poliklinieken van het ziekenhuis ingezet, net als op de klinische afdeling Lymfologie.

Ook tijdens de coronaperiode kunnen nieuwe patiënten, bijvoorbeeld mensen die met een ‘plekje’ bij de huisarts zijn geweest, door gebruik van BeterDichtbij op afstand al sneller worden geholpen. “Dit resulteert in een kortere wachttijd voor de patiënt,” vertelt Kuipers. “De patiënt kan via BeterDichtbij alvast een foto sturen, die zo door de dermatoloog wordt beoordeeld. En tijdens telefonisch consult kan er bijvoorbeeld al worden gestart met een behandeling, zoals het smeren van een benodigd middel.” En zo start zorg al sneller. Dat is niet alleen prettig voor patiënten, ook medisch specialisten kunnen bij het eerste consult in het ziekenhuis zelf, al direct zien wat de resultaten van de behandeling zijn, licht Martje Kuipers verder toe. “De zorg wordt er echt beter van.”

Lees het hele artikel op de website van BeterDichtbij