Spreekuurassistente Anneke was nog maar net begonnen op de poli Longziekten toen de coronapandemie begon. "Ik was eigenlijk nog bezig met inwerken toen alles veranderde in het ziekenhuis. Hierdoor weet ik niet beter dan de spreekuren ten tijden van corona. Waar ik nauwelijks hoefde te wennen aan de nieuwe omstandigheden, moesten mijn collega's dat des te meer. Ik vond het bijzonder om te zien hoe snel zij konden schakelen."
Anneke is spreekuurassistente/secretaresse in een team van (medisch) secretaresses, doktersassistentes, longartsen, longverpleegkundigen en longfunctielaborantes op de poli Longziekten. "Wij zijn sinds de eerste coronagolf begin 2020 vooral een vraagbaak. Daarnaast zien we nu patiënten op de poli die na een coronabesmetting klachten houden. Ook monitoren we patiënten die in ons ziekenhuis hebben gelegen met een coronabesmetting. Dit regelen we samen met de secretaresses van de corona-afdeling."
Overspoeld met vragen
De eerste coronagolf in het voorjaar van 2020 was een bijzondere gewaarwording voor Anneke. "We werden opeens overspoeld met allerlei vragen waar we ad hoc geen antwoord op hadden, puur omdat er nog geen duidelijke antwoorden waren. Patiënten reageerden daar erg wisselend op. Van de één kreeg je begrip voor de situatie en de ander vond het vervelend dat wij geen goed antwoord konden geven. Ook was het soms lastig om de artsen hiervoor te vragen, aangezien zij ook constant bezig waren met de invulling van de coronazorg. Er waren tijdens de eerste golf zoveel vraagtekens, maar gaandeweg de pandemie kwamen er gelukkig ook steeds meer antwoorden."
De schouders eronder
Anneke merkt dat er na ontwikkelingen omtrent corona en de vaccinatie (met name op dit moment het AstraZeneca-vaccin) veel vragen ontstaan. "De uitdaging zit er dan in om hier een juist en passend antwoord op te vinden gericht op de patiënt. Maar hiervoor geldt altijd, de keuze is aan patiënt zelf. Het is soms best chaotisch werken, dit merk je vooral nadat er weer nieuwe ontwikkelingen zijn wat betreft het virus of de vaccins. Ondanks dat het niet altijd makkelijk is, zetten we iedere dag de schouders er weer onder."
Schrijnende verhalen
“Wat ons als team vooral bijblijft zijn de schrijnende verhalen die wij hier soms horen. Vooral van (relatief jonge) patiënten die corona hebben gehad en daar nog heftige restverschijnselen ervaren. Het is fijn om te zien hoe wij met het hele team samenwerken. Het afstemmen van afspraken in overleg met de secretaresses van de corona-afdeling. Het overleggen van vragen of bijzonderheden tussen ons als secretaresses en de longartsen. Het is mooi om te zien dat dit allemaal samen gaat. Er komt altijd een oplossing.”
Positieve kanten koesteren
Anneke blijft dan ook vooral positief. "De uitdaging is om naast alle negatieve kanten, ook de positieve kanten van deze pandemie vast te houden. We hebben manieren gevonden om elkaar te ontmoeten op afstand en staan voor elkaar klaar wanneer het nodig is. We zijn met z’n allen heel creatief geworden. Laten we dat ook koesteren."
#Vrijdagverhalen
Onder het motto ‘Met aandacht. Dat voelt beter’ zetten dagelijks circa 1.600 collega’s zich in binnen Nij Smellinghe. In de serie Vrijdagverhalen vertellen bevlogen collega’s die voor én achter de schermen in ons ziekenhuis werken hun verhaal.
Laatste nieuws
-
28 mrt 2024
Gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen
-
25 mrt 2024
Voorgenomen bestuurlijke fusie ZuidOostZorg en Nij Smellinghe in volgende fase na goedkeuring NZa
-
19 mrt 2024
Voorkomen van verstoppingen
-
18 mrt 2024
Als je alles weten zou
-
15 mrt 2024
Themabijeenkomst IBD: buiten je buik
-
04 mrt 2024
Een stiekem stukje brood leidt tot bijzondere verrassing in Nij Smellinghe
-
04 mrt 2024
Week zonder vlees in Nij Smellinghe
-
04 mrt 2024
Wijziging parkeertarieven per 4 maart 2024
-
23 feb 2024
Met elkaar, niet zonder elkaar
-
22 feb 2024
Pointer checkt: feiten en fabels over anticonceptie