Ziekenhuis Nij Smellinghe zet grote stappen in de digitale transformatie, met een enthousiast team en aangemoedigd door bestuursvoorzitter Bert Kleinlugtenbeld. Vanuit de overtuiging dat digitale zorg bijdraagt aan betere zorg én betere service aan patiënten. Maar ook met scherp oog voor de zorgprofessional, want voor sommige zorgprofessionals is het ook een uitdaging om deze ontwikkeling eigen te maken. “Digitalisering kan de zorg echt beter maken en tijd besparen. Daarmee maken we meer ruimte voor de menselijke kant van de zorg en zetten we de kracht van mensen nog beter in.” Een gesprek met Bert Kleinlugtenbeld, over zijn visie op digitale zorg nu en in de toekomst.
Bert Kleinlugtenbeld is al jaren als bestuurder en voorheen ook als manager actief in de ziekenhuissector, eerder ook bij Gelre ziekenhuizen en SKB Winterswijk. Zijn drijfveer om zich voor deze complexe maar ook zo dynamische sector in te zetten, is dat hij wil bijdragen aan een vitale maatschappij. En daar hoort bij dat ziekenhuizen zich volop doorontwikkelen en inzetten op digitalisering, aldus Kleinlugtenbeld.
En dat krijgt in de praktijk al volop vorm in Nij Smellinghe in Drachten, waar Kleinlugtenbeld momenteel bijna 6 jaar bestuursvoorzitter is. “Wij hebben als organisatie een familiecultuur. Daar ben ik misschien wat ouderwets in, maar ik koester dat heel bewust. We kennen elkaar, zorgen voor elkaar en voor patiënten. Mensen weten wie we zijn en wat ze aan ons hebben. En medewerkers werken vaak al jaren voor Nij Smellinghe, wonen vaak ook dichtbij.” Voor Kleinlugtenbeld hoort bij deze identiteit ook dat je vanuit je kracht blijft werken en stopt met waar je niet goed in bent. “Wij zijn goed in die persoonlijke aandacht. En vanuit dat uitgangspunt zetten we digitalisering in.”
Persoonlijk contact op het juiste moment en je eigen plek
Nij Smellinghe is voorloper in de inzet van BeterDichtbij, de landelijke communicatiedienst geïnitieerd door de zorgsector zelf. Het ziekenhuis startte als een van de eerste van intussen meer dan 50 grote zorgorganisaties en zet het nu in voor alle poliklinische patiënten. BeterDichtbij is voor het Friese ziekenhuis het beginpunt geweest voor het moderniseren van de poliklinieken. “Het zorgt voor betere bereikbaarheid. Wij zien dan ook de grootste waarde in het asynchrone digitaal contact; even een appje sturen, een foto delen. Zo heb je wel persoonlijk contact, maar kun je zowel als patiënt en als zorgprofessional antwoorden en lezen op je eigen moment.”
De juiste beslissing: brede inzet
Het is ook daarom dat Nij Smellinghe álle poliklinische patiënten aansluit op BeterDichtbij, geïntegreerd in de patiëntreizen. “Dat was een grote sprong voor ons, maar die hebben we bewust gemaakt. Waar er destijds bij zorgprofessionals echt wel wat weerstand zat, zeggen mensen nu: dit is de juiste beslissing geweest.” Nij Smellinghe is, net als veel andere organisaties, initieel klein gestart met BeterDichtbij. Op basis van die eerste ervaringen, is de communicatiedienst vervolgens in één keer breed beschikbaar gesteld. “Intussen wordt BeterDichtbij niet alleen gebruikt voor het beantwoorden van patiëntvragen, maar ook om actief informatie toe te sturen, op het juiste moment in de patiëntreis,” licht Kleinlugtenbeld toe. De waarde van digitaal contact is zo het grootst, is zijn visie. “Het gaat om die combinatie van schaal en verdiepende inzet. Schaal omdat je daarmee echt anders gaat werken, en verdiepend zodat je nog beter kunt aansluiten op de informatiebehoefte van patiënten.”
Het zijn grote stappen in de digitalisering van zorg, waardoor zorgprofessionals ook écht anders gaan samenwerken. Maar voor Kleinlugtenbeld is de inzet van digitaal contact allereerst een extra service naar de patiënt. “Het versterkt de verbinding, de loyaliteit, met onze patiënten. De dynamiek tussen patiënt en ziekenhuis neemt toe, een ontwikkeling die gaande is en die we met een dienst als BeterDichtbij een plek geven.”
Van service naar efficiëntie
Door patiënten de mogelijkheid te geven om laagdrempelig vragen te stellen en vanuit de polikliniek actief de juiste informatie op het juiste moment te delen, voorkom je vragen en zelfs frustraties bij patiënten. “En daar zit de winst natuurlijk, ook in efficiëntie en in kosten. Om een voorbeeld te noemen: bij gastroscopieën* bellen we patiënten nu vooraf en achteraf. Dat zijn totaal al honderden telefoontjes per jaar, en natuurlijk bereik je veel patiënten ook niet op een moment dat hen goed past. ook niet in één keer. Reken je tijdswinst maar uit als je die mensen niet allemaal hoeft te bellen. Patiënten zijn daarnaast vooraf beter meegenomen en geïnformeerd omdat je via BeterDichtbij een begrijpelijke animatie over een gastroscopie van Indiveo (digitale dienst voor begrijpelijke animaties, red.) deelt. Je brengt de informatie ook nog veel laagdrempeliger op de juiste plek bij de patiënt.” Ook noemt Kleinlugtenbeld de besparing voor drukwerk en de duurzaamheidswinst met minder reisbewegingen die hier ook bij horen.
Meer ruimte voor mensen
Ook al zijn de voordelen van digitalisering groot, het is voor een aantal zorgprofessionals soms ook best een uitdaging om hiermee aan de slag te gaan en de eigen processen en gewoontes erop aan te passen. “Veel medewerkers zijn al jaren in dienst bij ons. We moeten er oog voor hebben dat dit soort ontwikkelingen een grote impact kan hebben op mensen. Daarom is het ook zo belangrijk om het grote verhaal te blijven vertellen, over hoe de zorg van de toekomst eruit ziet en dat we alle zorgprofessionals hard nodig blijven hebben.”
“Digitalisering kan de zorg echt beter maken en tijd besparen. Daarmee maken we meer ruimte voor de menselijke kant van de zorg en zetten we de kracht van mensen nog beter in. Techniek kan mensen niet vervangen, die angst hoor ik soms, maar juist het werk makkelijker maken. En dat is natuurlijk hard nodig in een tijd waarin de zorgvraag steeds verder toeneemt en de arbeidsmarkt steeds krapper wordt.”
Nij Smellinghe van de toekomst
Hoe kijkt Bert Kleinlugtenbeld naar Nij Smellinghe van de toekomst en de rol die digitalisering daarin heeft? “Ik geloof in de kracht van schaal, bijvoorbeeld als je thuismetingen en digitale communicatie verder wil inzetten. En dan in combinatie met inzetten op het bevorderen van gezondheid en het voorkomen van zorg. Dat kan nu al via prehabilitatieprogramma’s, waarbij patiënten mentaal en fysiek zo fit mogelijk de operatie in gaan. Maar uiteindelijk ook door metingen in te zetten voor vroegsignalering: geven de data aan dat het niet de goede kant op gaat, laat er dan meteen contact zijn en niet pas als het echt heel slecht gaat.”
“De zorgbehoefte blijft de komende jaren groot, we hebben iedereen hard nodig. En digitalisering ondersteunt mensen, zowel patiënten als zorgverleners en draagt zo bij om het betaalbaar en toegankelijk te houden. Als bestuurder ben ik trots op de stappen die we binnen Nij Smellinghe reeds hebben gezet en kijk ik met vertrouwen naar het vervolg.”
* Gastroscopie is een kijkonderzoek van de binnenkant van de slokdarm, maag en het eerste deel van de dunne darm
Laatste nieuws
-
21 nov 2024
Geslaagde Informatieavond Nij Smellinghe legt uit: plas- en poepproblematiek bij kinderen
-
14 nov 2024
Verhuizing polikliniek Interne Geneeskunde
-
13 nov 2024
‘Bloeden is doodnormaal column gynaecoloog/seksuoloog Esther Nijhuis
-
13 nov 2024
Ondersteuning arbeidsdeskundigen versnelt re-integratie na operatie
-
12 nov 2024
Hoofdingang Nij Smellinghe sluit vanaf vrijdag 6 december 2024
-
12 nov 2024
Tv-gesprek over inzet statushouders om tekorten arbeidsmarkt tegen te gaan
-
11 nov 2024
Fries spreken in de spreekkamer: “Het maakt de patiënt op de één of andere manier een stukje sterker.”
-
11 nov 2024
Oplevering nieuwe zonnecarports: ruim 10.000 zonnepanelen op terrein Nij Smellinghe
-
07 nov 2024
Denken, doen en groeien in Nij Smellinghe
-
05 nov 2024
Ernstig tekort infusen - wereldwijd