Spring naar inhoud

Ter voorbereiding op uw bezoek leest u hier de actuele informatie en basisadviezen rondom het coronavirus COVID-19: www.nijsmellinghe.nl/corona.

Werving wordt steeds meer een vak

ZorgVisie sprak deze week met Annouk Koppelman, MT-lid en manager Mens & Organisatie over onze aanpak als werkgever.

Van de twintig deelnemende ziekenhuizen is Nij Smellinghe is uitgeroepen tot Beste werkgever van 2022. Het Friese ziekenhuis scoort hoog op betrokkenheid, bevlogenheid en goed werkgeverschap. Dat blijkt uit het medewerkerstevredenheid onderzoek van Effectory. ‘De rode draad voor werknemersgeluk is aandacht, regie en gelijkwaardigheid’, vertelt Annouk Koppelman, MT-lid en manager Mens & Organisatie.

Jullie hebben net als ieder ander ziekenhuis de zoveelste coronagolf achter de kiezen. Wat is nu jullie grootste uitdaging?
‘Corona gaat nog steeds rond onder medewerkers, naast andere ziektes. Begin deze maand stond het ziekteverzuim op 6,8 procent. Tegelijkertijd neemt een deel van de medewerkers vakantie. Het opvullen van roosters is de grootste uitdaging en een enorm gepuzzel voor teammanagers. Maar wat er ook gebeurt, we trekken geen verloven in. Personeel laten we vakantie hebben om bij te tanken. Als je het hebt over personeelstekorten, dan zijn die gelukkig nog niet zo nijpend als in het westen van het land. Maar ook hier beginnen we het te voelen met langer openstaande vacatures en minder sollicitanten per functie. Werving wordt steeds meer een vak en maatwerk. Waar voorheen een briefselectie en gespreksronde volstond, filteren we nu veel eerder in het proces geschikte kandidaten eruit. We zitten er al vroeg bovenop om sneller in gesprek te gaan.’

Hoe profileert Nij Smellinghe zich als werkgever?
‘Onze slogan is ‘met aandacht, dat voelt beter’, zowel voor patiënten als medewerkers. Gelijkwaardigheid, eigen regie in het werk en opleiding zijn daarbij drie strategische pijlers. Zo werken we niet met functionerings- en beoordelingsgesprekken, maar met medewerkersgesprekken. Daarbij heeft de medewerker de regie over het gesprek met zijn of haar leidinggevende.

Als advies geeft Annouk Koppelman nog aan ‘Doe het vooral met elkaar. Overleg en stem zaken af, houd de lijntjes kort en blijf met elkaar in gesprek over wat er gebeurt. Het is een open deur, maar zeer waardevol.’

Wil je meer lezen over initiatieven rondom werkgeluk, hoe Nij Smellinghe zich profileert als werkgever en over de uitkomsten uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek? Het hele artikel van ZorgVisie, geschreven door Laura van Elst vind je als achtergrondartikel op zorgvisie.nl

‘Werving wordt steeds meer een vak’ - Zorgvisie