Goede voeding is van groot belang voor het herstel van de patiënt. Dat geldt ook voor coronapatiënten. Voedingsassistente Jantje is nauw betrokken bij de corona-afdeling van Nij Smellinghe. "Wanneer coronapatiënten verminderde eetlust hebben, moet je creatief zijn en inspringen op speciale wensen."
Wensen vervullen
Voedingsassistente Jantje trakteert patiënten met liefde op een goede, verse maaltijd die is afgestemd op de wens en de behoefte van de patiënt. Het klinkt misschien gek, maar een roomijsje hoort daar soms ook bij. "Voeding is van groot belang voor het herstel van patiënten", legt ze uit. "Doordat ik goed contact heb met onze eigen keuken, kan ik inspringen op wensen van patiënten. De menukeuze van Nij Smellinghe is gelukkig erg ruim. Dus meestal redt de patiënt het wel om een keuze te maken. Lukt dit niet, dan regelen we dit samen. Ik ben erg blij dat we in Nij Smellinghe nog onze eigen keuken hebben, zodat we flexibel zijn als het gaat om speciale wensen."
Goed contact
Als voedingsassistente heeft Jantje ook nauw contact met de diëtist, de verpleging en het afdelingshoofd van de corona-afdeling. “Wanneer er wijzigingen zijn op de afdeling, zoals nieuwe opnames, verhuizingen of onderzoeken waarvoor patiënten nuchter moeten blijven, dan is het fijn dat ik dit zo spoedig mogelijk hoor. Tijdens het opschalen van de corona-afdeling was het bijvoorbeeld nodig om een extra voedingsassistente erbij te vragen voor de ochtend. Zo konden we genoeg tijd inplannen voor de patiënten om de juiste voeding aan te bieden.”
Extra aandacht
Als voedingsassistente maakt Jantje deel uit van de dienst Horeca & Services. Ze is volop op de corona-afdeling te vinden. "Coronapatiënten krijgen extra aandacht, omdat ze standaard extra voeding nodig hebben. Meestal rond 14.00 uur verwennen we de patiënten met een lekker roomijsje. Hier wordt vaak verbaasd maar altijd positief op gereageerd. Lekker koud en toch goede voeding.”
Met al haar ervaring op zak tijdens de eerste coronagolf in het voorjaar van 2020 weet Jantje inmiddels als geen ander hoe onmisbaar goed overleg is. "Samen willen we de patiënt beter maken. Het voelt goed om daar met mijn kennis een steentje aan bij te kunnen dragen. De slogan van Nij Smellinghe is niet voor niets: met aandacht, dat voelt beter. Dat geldt zeker ook voor wat je eet."
#Vrijdagverhalen
Onder het motto ‘Met aandacht. Dat voelt beter’ zetten dagelijks circa 1.600 collega’s zich in binnen Nij Smellinghe. In de serie Vrijdagverhalen vertellen bevlogen collega’s die voor én achter de schermen in ons ziekenhuis werken hun verhaal.
Laatste nieuws
-
25 dec 2025
Fijne feestdagen en een gezond 2026!
-
24 dec 2025
Zorgcontracten 2026: alle verzekeraars gecontracteerd
-
23 dec 2025
Samen werken aan toekomstbehendige zorg
-
22 dec 2025
Aangepaste openingstijden
-
19 dec 2025
Nieuw: informatie over uw opname snel bij de hand via de app BeterDichtbij
-
18 dec 2025
De wintereditie van Nijs is er!
-
18 dec 2025
Nij Smellinghe doet mee aan landelijk onderzoek Nivel naar patiëntveiligheid
-
17 dec 2025
Sfeervolle Zweedse kerstmarkt: collega’s stellen hun eigen eindejaarsgeschenk samen
-
16 dec 2025
Nieuwe expositie in Nij Smellinghe – Ineke Borg
-
16 dec 2025
Verhuizing polikliniek Maag-, darm- en leverziekten