Goede voeding is van groot belang voor het herstel van de patiënt. Dat geldt ook voor coronapatiënten. Voedingsassistente Jantje is nauw betrokken bij de corona-afdeling van Nij Smellinghe. "Wanneer coronapatiënten verminderde eetlust hebben, moet je creatief zijn en inspringen op speciale wensen."
Wensen vervullen
Voedingsassistente Jantje trakteert patiënten met liefde op een goede, verse maaltijd die is afgestemd op de wens en de behoefte van de patiënt. Het klinkt misschien gek, maar een roomijsje hoort daar soms ook bij. "Voeding is van groot belang voor het herstel van patiënten", legt ze uit. "Doordat ik goed contact heb met onze eigen keuken, kan ik inspringen op wensen van patiënten. De menukeuze van Nij Smellinghe is gelukkig erg ruim. Dus meestal redt de patiënt het wel om een keuze te maken. Lukt dit niet, dan regelen we dit samen. Ik ben erg blij dat we in Nij Smellinghe nog onze eigen keuken hebben, zodat we flexibel zijn als het gaat om speciale wensen."
Goed contact
Als voedingsassistente heeft Jantje ook nauw contact met de diëtist, de verpleging en het afdelingshoofd van de corona-afdeling. “Wanneer er wijzigingen zijn op de afdeling, zoals nieuwe opnames, verhuizingen of onderzoeken waarvoor patiënten nuchter moeten blijven, dan is het fijn dat ik dit zo spoedig mogelijk hoor. Tijdens het opschalen van de corona-afdeling was het bijvoorbeeld nodig om een extra voedingsassistente erbij te vragen voor de ochtend. Zo konden we genoeg tijd inplannen voor de patiënten om de juiste voeding aan te bieden.”
Extra aandacht
Als voedingsassistente maakt Jantje deel uit van de dienst Horeca & Services. Ze is volop op de corona-afdeling te vinden. "Coronapatiënten krijgen extra aandacht, omdat ze standaard extra voeding nodig hebben. Meestal rond 14.00 uur verwennen we de patiënten met een lekker roomijsje. Hier wordt vaak verbaasd maar altijd positief op gereageerd. Lekker koud en toch goede voeding.”
Met al haar ervaring op zak tijdens de eerste coronagolf in het voorjaar van 2020 weet Jantje inmiddels als geen ander hoe onmisbaar goed overleg is. "Samen willen we de patiënt beter maken. Het voelt goed om daar met mijn kennis een steentje aan bij te kunnen dragen. De slogan van Nij Smellinghe is niet voor niets: met aandacht, dat voelt beter. Dat geldt zeker ook voor wat je eet."
#Vrijdagverhalen
Onder het motto ‘Met aandacht. Dat voelt beter’ zetten dagelijks circa 1.600 collega’s zich in binnen Nij Smellinghe. In de serie Vrijdagverhalen vertellen bevlogen collega’s die voor én achter de schermen in ons ziekenhuis werken hun verhaal.
Laatste nieuws
-
31 jul 2025
Radioloog Esther: “Ik vind het belangrijk om mijn kennis over het menselijk lichaam toe te passen”
-
30 jul 2025
Plezier in beweging bij COPD met de longuitdaging - Nijs zomer 2025
-
30 jul 2025
De zomereditie van Nijs is er!
-
29 jul 2025
Mijlpaal: eerste fase afdeling Acute Zorg opgeleverd
-
28 jul 2025
Brommers kieken - Column gynaecoloog/seksuoloog Esther Nijhuis
-
17 jul 2025
Diëtist Anne: “Het geeft mij energie wanneer ik merk dat patiënten zich gehoord voelen”
-
15 jul 2025
Ziekenhuis Nij Smellinghe maakt grote duurzame stap met tweede WKO-installatie
-
14 jul 2025
"Vanuit mijn ervaring kom ik op voor de patiënt"
-
14 jul 2025
Weren, Kleren en Smeren: zonbescherming begint bij bewustwording
-
10 jul 2025
Nieuwe ingang voor SEH-patiënten vanaf eind augustus