Spring naar inhoud

Noflike Taal: door een andere manier van communiceren minder spanning bij een ziekenhuisbezoek

Noflike Taal is een initiatief binnen Nij Smellinghe, opgezet door de vakgroep Medische Psychologie. Het doel? Een manier van communiceren waardoor patiënten zich meer op hun gemak voelen tijdens een ziekenhuisbezoek. Een bezoek aan het ziekenhuis kan spannend zijn en zorgt bij sommige patiënten voor (veel) spanning, stress of soms zelfs angst. Taal kan dan het verschil maken.

“Het is heel normaal om zenuwachtig te zijn voor een ziekenhuisbezoek. Hierdoor ben je ook gevoeliger voor wat er wordt gezegd en hoe het wordt gezegd”, aldus klinisch psycholoog Jacqueline Uneken. “Met Noflike Taal laten we patiënten met positief taalgebruik en afleidings- en ontspanningstechnieken meer ontspannen en comfortabeler zijn.” Tijdens de training Noflike Taal worden medewerkers hierin meegenomen. “Het gaat om het bewust maken van gesproken en non-verbale taal en nieuwe vaardigheden en technieken aanleren. Hiermee kunnen wij het contact met de patiënt versterken en het stressgevoel bij de patiënt verminderen. Uit onderzoek blijkt dat onderzoeken en ingrepen van patiënten dan prettiger verlopen.”

Comfortabeler gevoel

Naast de spanning die een patiënt soms al voelt, kan (lichaams)taal van de zorgverlener onbewust de spanning en stress bij een patiënt verhogen. Bijvoorbeeld bij het aftellen voor het zetten van een prik. Dankzij Noflike Taal hebben zorgverleners hier aandacht voor en gebruiken ze taal juist om een patiënt zich comfortabeler te laten voelen. Dat gaat over gesproken taal en ook over het non-verbale aspect. Door een gesprek op gelijke ooghoogte te voeren, voelt een patiënt zich bijvoorbeeld al prettiger.

Binnen Nij Smellinghe zijn medewerkers van een aantal poli’s al getraind. De komende tijd gaan we Noflike Taal op steeds meer afdelingen in het ziekenhuis inzetten. We zijn benieuwd of het u opvalt en of u het verschil gaat merken!