Spring naar inhoud

Manager Communicatie Ellen: “De coronaperiode heeft ons een stuk trotser op ons werk gemaakt”

#Vrijdagverhalen

Van heldere bezoekersinformatie voor de patiënt tot het vakkundig te woord staan van de pers. Van advies op strategisch niveau tot hapklare informatie voor medewerkers. Manager Communicatie Ellen maakt samen met haar team heel wat overuren tijdens de coronapandemie. "Als communicatie-expert smul ik van dit soort crisiscommunicatie, maar als mens is het regelmatig best even slikken."

Het delen van heldere en juiste informatie is essentieel tijdens een crisis, weet manager Communicatie Ellen als geen ander. Met coronamaatregelen die soms per uur veranderen, had ze samen met haar collega's van de afdeling Communicatie echter een dagtaak aan het verspreiden van alle benodigde informatie. "In de eerste coronagolf was het crisiscommunicatie pur sang", knikt Ellen. "Met als grote verschil dat deze crisis extreem heftig was, extreem snel veranderde en extreem lang duurde."

Alle zeilen bijzetten

Om eigen medewerkers, patiënten, naasten, zorgpartners en de pers zo goed mogelijk te informeren over alle actuele maatregelen en het laatste nieuws, zetten de communicatiecollega’s alle zeilen bij. "Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds zijn we bereikbaar. Onze uitdaging is om iedereen binnen en buiten ons ziekenhuis zorgvuldig en helder, maar tegelijkertijd ook zo snel mogelijk te informeren”, legt Ellen uit. “Tussen zorgvuldigheid en snelheid zit nog wel eens een spanningsveld.”

Onmisbare schakel

Om precies te weten wat de laatste stand van zaken was, schoof Ellen vanaf dag één aan tafel bij het crisisbeheerteam. “Als afdeling Communicatie weten we als geen ander hoe je een boodschap het beste over kunt brengen. Daarvoor hebben we uiteraard wel de juiste informatie nodig”, legt Ellen uit. “Van de collega’s van Infectiepreventie tot Facilitair en van Mens & Organisatie tot de Intensive Care; wij waren die onmisbare schakel om informatie op te halen en te vertalen tot een heldere boodschap.”

Achter de schermen

Naast alle essentiële, feitelijke informatie koos Ellen er samen met haar team voor om ook de menselijke verhalen uit het ziekenhuis te delen met de buitenwereld. "Tijdens de eerste coronagolf kregen we heel veel bedankjes en complimenten van patiënten en hun naasten. Deze reacties hebben we gedeeld via social media. Ook werkten er collega’s mee aan vlogs bij Omrop Fryslân en zijn we gestart om via deze Vrijdagverhalen een kijkje achter de schermen in ons ziekenhuis te geven. We zijn van nature bij Nij Smellinghe erg bescheiden en nuchter. De coronaperiode heeft ons een stuk trotser op ons werk gemaakt. En terecht."

Kippenvelmoment

Zelf is Ellen het meest trots op de saamhorigheid, die nog verder is gegroeid binnen Nij Smellinghe. “Een van de meest indrukwekkende momenten vind ik de dag dat de eerste coronapatiënten vanuit Brabant in Drachten aankwamen. Onze verpleegkundigen en artsen meldden zich spontaan aan om extra te werken en samen met collega-ziekenhuizen in het noorden hebben we de overvolle ziekenhuizen in het zuiden kunnen helpen. De aankomst van de ambulances met daarin de eerste coronapatiënten zal altijd een kippenvelmoment blijven. Voor mij komt het saamhorigheidsgevoel als eerste naar boven als ik terugkijk op de coronapandemie.”

#Vrijdagverhalen

Onder het motto ‘Met aandacht. Dat voelt beter’ zetten dagelijks 1600 collega’s zich in binnen Nij Smellinghe. In de serie Vrijdagverhalen vertellen bevlogen collega’s die voor én achter de schermen in ons ziekenhuis werken hun verhaal.

Manager Communicatie Ellen
Manager Communicatie Ellen