Spring naar inhoud

“Je hebt een stem, en dat is heel belangrijk.”

Aafje Rusticus – lid van de Cliëntenraad in Ziekenhuis Nij Smellinghe

“In mijn werkzame leven heb ik ervaren dat er vaak nog organisatiegericht wordt gedacht in de zorg. In de huidige tijd is daar al meer aandacht voor en ik wil daar graag mijn steentje aan bijdragen vanuit de cliëntenraad.”

Even voorstellen..

Even voorstellen..

Aafje is lid van de Cliëntenraad in Ziekenhuis Nij Smellinghe. Daarnaast houdt ze van lezen, muziek luisteren, wandelen, fietsen en is graag bezig in de tuin. “ We hebben een kleine tuin maar ik ben een echte natuurfreak. We hebben altijd wel vogeltjes in de tuin, salamanders en kikkers. Dat vind ik erg leuk en is ook mijn hobby.”

In haar werkende leven heeft Aafje meerdere functies bekleed, maar één ding hadden ze allemaal gemeen: het was in de zorg. Toen zij in 2020 thuis aan het werk was kwam haar man naar haar toe en vertelde dat ze bij Nij Smellinghe nog een lid zochten voor in de Cliëntenraad. Hij vond dat echt iets voor Aafje, als ze straks met pensioen zou gaan.

Ze had de vacature gelezen, werd enthousiast, heeft gesolliciteerd en werd vervolgens aangenomen!
“Ik had zoiets van: Ik wil ook nog iets doen naast mijn pensioen en dan is het leuk als je nog iets in de zorg kan doen.” Ze combineerde haar functie voor de cliëntenraad toen nog met haar toenmalige baan.

Nij Smellinghe

Ziekenhuis Nij Smellinghe was voor Aafje niet onbekend. Toen zij voor Revalidatie Friesland werkte, heeft zij ook in Nij Smellinghe gewerkt op de polikliniek Revalidatie. Daarnaast is Nij Smellinghe het ziekenhuis waar zij en haar man zelf ook naartoe gaan.

Rol Cliëntenraad

Aafje geeft aan dat het een leuke groep is bij de Cliëntenraad. In de Cliëntenraad is Aafje samen met een andere collega verantwoordelijk voor de PR (Public Relations) en communicatie. Zo maken zij de enquête voor het cliëntenpanel, zijn ze betrokken bij vergaderingen en kijken ze of alles duidelijk staat aangegeven op de bewegwijzering in het ziekenhuis. Ook hebben ze een aantal keer per jaar een bijeenkomst voor het cliëntenpanel waarbij ze uitleg geven over nieuwe projecten en ontwikkelingen. De Cliëntenraad is betrokken en denkt mee over verschillende onderwerpen. Zij worden door de bestuurder meegenomen in de plannen en worden erg serieus genomen. “Ik vind dat erg belangrijk en enorm fijn”.

Drijfveren

Aafje is een groot deel van haar werkende leven bezig geweest met patiënten en zaken goed voor hun regelen.

“Soms liep je dan ook tegen dingen aan waarvan je denkt: Hm.. dat kan je als organisatie ook patiëntgerichter doen. In de huidige tijd is er al meer aandacht voor en ik wil daar graag mijn steentje aan bijdragen vanuit de cliëntenraad. Ik heb een stem, en dat is heel belangrijk.”

Wat Aafje ook heel belangrijk vindt is de huidige digitalisering en dat niet iedereen hier even goed in mee kan komen. Dat zijn niet alleen de ouderen maar ook mensen met niet- aangeboren hersenletsel en sommige patiënten met een psychische ziekte.

“Hier ben ik in mijn werkende leven mee geconfronteerd, maar ook in mijn eigen omgeving. Daarom wil ik hierin graag een stem zijn.“