Spring naar inhoud

Imago ziekenhuis Nij Smellinghe verhoogd

Patiënten geven de ziekenhuizen rapportcijfer 8,0!

Nederlanders geven in 2023 gemiddeld een 7,9 voor de ziekenhuizen waar ze zijn geweest als patiënt of bezoeker. Wanneer er alleen naar patiënten wordt gekeken is dat zelfs een 8,0. Het imago van Ziekenhuis Nij Smellinghe is van een 8,1 naar een 8,2 gestegen.

In opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) onderzoekt bureau Newcom Research & Consultancy iedere twee jaar het imago van ziekenhuizen. Het is een grootschalig trendonderzoek naar de beeldvorming en beleving van ziekenhuizen in Nederland. Het geeft inzicht in: bekendheid, imago en voorkeuren onder inwoners, bezoekers en patiënten van het ziekenhuis.

Ziekenhuis Nij Smellinghe

Nij Smellinghe is door Newcom voorgelegd aan 1.750 respondenten. Daarvan kent 1.041 mensen ons ziekenhuis van naam of meer. Aan deze mensen zijn vragen gesteld over de reputatie, imago en waardering.

Wij zijn van een 8,1 naar een 8,2 gestegen. Positief valt op dat we beoordeeld worden als vriendelijk en behulpzaam, er wordt geluisterd en er heerst een gevoel van echt serieus genomen te worden. Als punten van aandacht worden genoemd: samenwerking in de regio, efficiency en samen beslissen.

Wij herkennen dit ook vanuit ons eigen patiënttevredenheidsonderzoek. Vriendelijk, duidelijk en kundig zijn hierin veel voorkomende reacties van patiënten. Quote van een patiënt: "Ik voel mij altijd gehoord en gezien in het ziekenhuis". Ook in de punten van aandacht herkennen wij ons en we gaan onderzoeken wat we hierin anders of beter kunnen doen.

Conclusie Nationale Ziekenhuis Imago Benchmark 2023

Op 29 november 2023 werden de belangrijkste resultaten van het imago-onderzoek ziekenhuizen, aan de directies, Raden van Bestuur en managers communicatie gepresenteerd met als conclusie:

  1. De tevredenheid over en het vertrouwen in de Nederlandse ziekenhuizen is nog steeds hoog.
  2. De factor Efficiency staat sectorbreed onder druk en gaat gepaard met een lagere beleving van de patiëntbejegening.
  3. De jongere generatie is minder tevreden. Zij verwachten vaker een persoonlijke, patiëntgerichte behandeling waarin zij als patiënt centraal staan.
  4. Vooral jongere doelgroepen ervaren digitale zorg als minder positief en missen de menselijke maat.
  5. Een soepele doorverwijzing hangt samen met de beleving van efficiency, 2 op de 3 patiënten ervaart dit proces als soepel.

Imago-onderzoek ziekenhuizen

Voor het imago-onderzoek krijgen alle ziekenhuizen dezelfde meting op hetzelfde moment. Meer dan 20.000 patiënten en consumenten van 18 jaar en ouder, die de ziekenhuizen in de afgelopen twee jaar bezochten, vulden de online vragenlijst in. Per ziekenhuis namen voldoende respondenten deel om een gevalideerde uitspraak te doen over het ‘eigen’ ziekenhuis.

In totaal zijn er 75 Nederlandse ziekenhuizen gemeten, waarvan 42 algemene ziekenhuizen, 26 topklinische ziekenhuizen en 7 academische ziekenhuizen. Landelijk waren er 20.741 respondenten. Per ziekenhuis waren er 2.782 respondenten. De rapportcijfers per ziekenhuis lees je online terug via: Ziekenhuischeck.nl