Spring naar inhoud

“Ik probeer te redeneren vanuit de belanghebbenden”

Piet de Ruiter- lid van de Cliëntenraad in ziekenhuis Nij Smellinghe

Even voorstellen..

Even voorstellen..

Piet de Ruiter is lid van de Cliëntenraad in Ziekenhuis Nij Smellinghe. In zijn werkende leven heeft hij meerdere functies bekleed in de gezondheidszorg. Hij heeft een sterke passie voor het vertegenwoordigen van anderen.

Een grote hobby van hem is kamperen. “Als ik zeg dat we vaak gaan kamperen, dan bedoel ik ook echt heel vaak”. Hij is graag buiten en houdt van de natuur. Wanneer hij gaat kamperen is hij dan ook te vinden op een natuurkamping, het liefst ieder weekend door weer en wind!

Verschillende onderdelen binnen de gezondheidszorg

Zijn loopbaan omvat verschillende facetten binnen de gezondheidszorg, beginnend als gezondheidsvoorlichter en opvoedingsconsulent in de thuiszorg. Later was hij betrokken bij verschillende projecten waar hij zich richtte op zelfstandig en levensloopbestendig wonen. Piet heeft ook bij de GGD gewerkt als adviseur gezondheidsbevordering waarna hij later wethouder werd in de gemeente Smallingerland met lokaal gezondheidsbeleid in zijn portefeuille.

Piet kwam de vacature voor lid van de Cliëntenraad online tegen. Nadat hij gestopt is met zijn functie als wethouder, wilde hij graag iets betekenen voor de zorg. Hij heeft toen gebeld met een lid van de Cliëntenraad en werd enthousiast. Hij is daarna gaan solliciteren en is zo in de Cliëntenraad terecht gekomen. In Piet zijn loopbaan heeft hij het redeneren vanuit de belanghebbende altijd erg belangrijk gevonden. De Cliëntenraad sluit daarom naadloos aan op zijn ervaring.

Waarom Nij Smellinghe

Naast dat Nij Smellinghe voor Piet dichtbij huis is, is het ziekenhuis hem niet onbekend. Hij is zelf ook patiënt in Nij Smellinghe. Het ziekenhuis heeft altijd een goede indruk bij hem achtergelaten. “Het zit hem in de kleine dingen. Medewerkers zijn hier heel vriendelijk, alert en gaan gemakkelijk van Nederlands naar Fries en andersom”.

Rol Cliëntenraad

Piet draait nu een jaar mee in de Cliëntenraad. Een onderwerp waar hij zich flink op heeft gestort is de klachtenafhandeling. Samen met de klachtenfunctionaris werkt hij aan het inzichtelijk maken van de rapportages van klachten voor de afdelingen. Dit met als doel om in één opslag kunnen zien wat goed gaat en waar nog verbetering valt te halen.

Drijfveren

Iets wat Piet graag gerealiseerd wil hebben is dat de Cliëntenraad goed contact heeft en informatie ophaalt bij de groep mensen die een weerspiegeling zijn van de bezoekers. “Als Clientenraad komen we op voor de belangen van de patiënten. Je kan op je eigen ervaring afgaan en op de ervaringen van de mensen die je spreekt. Maar er is volgens mij nog steeds een grote groep mensen die hier eenmalig een polikliniek bezoeken, hier voor een bevalling zijn of voor de Spoedeisende Hulp. Die spreek je nooit. Die gaan naar binnen, worden behandeld of geopereerd en mogen weer naar huis. Dat intrigeert mij wel.”