Even voorstellen
Met 45 jaar ervaring in de zorg, welzijn en onderwijs levert Marja Tinga een waardevolle bijdrage aan de Cliëntenraad van ziekenhuis Nij Smellinghe. Sinds anderhalf jaar zet zij zich met veel toewijding in om de stem van de patiënt hoorbaar te maken.
Een leven lang in de zorg

Marja begon haar loopbaan in de zorg toen het onderwijs weinig perspectief bood. “Ik had als scholier al gewerkt in het academisch ziekenhuis in Leiden. Dat vond ik leuk en ben toen die richting op gegaan.” Wat volgde was een carrière die haar langs vrijwel alle sectoren binnen de zorg voerde: van gehandicaptenzorg en verslavingszorg tot ziekenhuizen, thuiszorg en verpleeghuizen. De laatste 25 jaar werkte zij vooral als interim-manager binnen diverse functies op hoger management niveau.
Naast haar werk zette Marja zich ook bestuurlijk in voor het Rode Kruis in de regio Zaanstreek-Waterland, waar ze onder meer betrokken was bij noodhulp, evenementenondersteuning en de opvang van vluchtelingen. “Ik wilde iets doen dat er echt toe doet,” vertelt ze. “Wat begon als vrijwilligerswerk groeide uit tot een bijna fulltime functie.”
Vrijwillig en betrokken
Ook nu blijft Marja actief. Samen met haar man vangt ze via de organisatie Buurtgezinnen kinderen op uit gezinnen die het tijdelijk moeilijk hebben. “We bieden rust, structuur en soms ook opvoedkundige ondersteuning. Met onze ervaring kunnen we echt iets betekenen.” Daarnaast trekken ze er graag op uit met hun camper, waarbij ze ieder jaar een paar maanden onderweg zijn. Toen Marja naar Friesland verhuisde en haar werk als manager in de verslavingszorg neerlegde, begon het na enige tijd weer te kriebelen. Ze wilde haar ervaringen graag inzetten om iets terug te doen. Marja weet als geen ander hoe belangrijk de stem van de patiënt is. “In mijn werk had ik regelmatig contact met cliëntenraden. Nu zit ik aan de andere kant van de tafel.”
Verbinding als drijfveer
Binnen de Cliëntenraad heeft ze een duidelijke focus: het versterken van participatie en het leggen van verbindingen, zowel binnen als buiten het ziekenhuis. Ze vertegenwoordigt de raad in regionale overlegstructuren zoals Zorgbelang en participatieraden. “Ik vind het belangrijk dat patiënten een stem krijgen.” Volgens Marja kunnen cliëntenraden van verschillende ziekenhuizen veel van elkaar leren. “Er gebeurt zoveel op het gebied van zorg, technologie en samenwerking. Dan is het waardevol als we elkaar versterken.”
De Cliëntenraad van ziekenhuis Nij Smellinghe hoort graag uw mening over (nieuwe) initiatieven binnen Nij Smellinghe. Met uw deelname aan de Cliëntenpanel helpt u de kwaliteit van de zorg en dienstverlening in het ziekenhuis verder te verbeteren.
Wij zijn altijd op zoek naar leden voor ons Cliëntenpanel. Heeft u interesse? Dan kunt u zich eenvoudig aanmelden door het aanmeldformulier in te vullen.
Laatste nieuws
-
31 mei 2025
Verzorgingsproducten voor patiënten op verpleegafdeling dankzij donatie Stichting Vrienden van Nij Smellinghe
-
28 mei 2025
Foto-, video- en geluidsopnamen - Nijs voorjaar 2025
-
27 mei 2025
“Die stoel is prima; het zit ‘m in wat er op zit…”
-
26 mei 2025
Gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen
-
26 mei 2025
Winnaar Rookvrije Generatie Award Fryslân
-
26 mei 2025
Melding afwijkende gegevens in BeterDichtbij
-
22 mei 2025
Betere uitwisseling van patiëntinformatie via Zorgviewer
-
22 mei 2025
Ziekenhuis Nij Smellinghe is klaar voor de snel veranderende wereld
-
21 mei 2025
De werkplek van… Marieke Hillebrand (verpleegkundig specialist) en Hendrike Hoogeboom (physician assistant) - Nijs voorjaar 2025
-
19 mei 2025
Het Klokhuis op bezoek in onze OK: over narcose en verdoving