Spring naar inhoud

“Het is belangrijk om de stem van de patiënt niet te vergeten”

Annie Herder-van der Grift – lid van de Cliëntenraad in ziekenhuis Nij Smellinghe

“Het is belangrijk dat patiënten en cliënten vertegenwoordigd worden, en daarom is het belangrijk dat er een cliëntenraad is. Dan wordt de stem van de patiënt niet vergeten.”

Even voorstellen..

Even voorstellen..

Annie is al anderhalf jaar lid van de Cliëntenraad in ziekenhuis Nij Smellinghe. Naast pensionado is ze op projectbasis nog een aantal uren werkzaam en is toezichthouder bij een zorginstelling. In haar vrije tijd is ze veel in beweging. “Fietsen is echt mijn passie" maar ik sport daarnaast ook graag en vaak in de sportschool. Ik ben ook graag in de tuin, nu ik niet meer werk heb ik daar tijd voor.”

In haar werkende leven had Annie de laatste jaren een drukke baan als locatiemanager van drie locaties van een ouderenzorginstelling in Zuidwest Friesland. Momenteel werkt ze hier nog een paar uur per week om te ondersteunen bij een nieuwbouwproject. Daarvoor heeft ze als verpleegkundige bij diverse zorginstellingen gewerkt.

“Maar ik vond wel meteen dat ik ook iets van vrijwilligerswerk moest gaan doen. En toen kwam dit op mijn pad, ik zag de vacature voorbijkomen en dacht meteen: ‘Dat lijkt me leuk’. Ik heb tijdens mijn werk veel met cliëntenraden gewerkt, maar dat was altijd vanaf de andere kant.”

Nij Smellinghe

“Ik ben heel tevreden over Nij Smellinghe, het is laagdrempelig en de mensen  vriendelijk. Dat vind ik erg belangrijk. Ik vind de verscheidenheid erg leuk, we zijn bijvoorbeeld ook bij de medische staf betrokken. Door deze functie blijf ik op de hoogte van wat het ziekenhuis allemaal doet. Er gebeurt hier zoveel, ziekenhuiszorg is erg dynamisch.”

Rol Cliëntenraad

Annie geeft aan dat het een leuke groep is bij de Cliëntenraad. In de Cliëntenraad is Annie samen met een andere collega verantwoordelijk voor de PR (Public Relations) en communicatie. Zo maken zij de enquête voor het cliëntenpanel, zijn ze betrokken bij vergaderingen en kijken ze of alles duidelijk staat aangegeven op de bewegwijzering in het ziekenhuis. “Daarnaast is zorg mijn specifieke aandachtsgebied omdat ik altijd in de zorg heb gewerkt ” Zo heeft ieder lid van de Cliëntenraad zijn/ haar eigen aandachtsgebied.

De Cliëntenraad is erg betrokken en denkt mee over verschillende onderwerpen. Zij worden door de bestuurder meegenomen in de plannen en worden serieus genomen. “Het is belangrijk dat patiënten en cliënten vertegenwoordigd worden, en daar is de cliëntenraad een mooi voorbeeld van. Dan wordt de stem van de patiënt niet vergeten.”

Drijfveren

“Van alle mensen die hier op een dag binnenkomen, is een groot deel gespannen. Die hebben angst of spanning voor een afspraak of iets anders. Het is dan belangrijk hoe er met je wordt omgegaan, de juiste bejegening is heel belangrijk. Ik vind één van de taken van een Cliëntenraad om bijvoorbeeld te kijken hoe patiënten hier worden ontvangen en of patiënten daar een goed gevoel over hebben. Ik hoor veel goede berichten en vind het fijn dat ik daaraan kan bijdragen, dat men met een prettig gevoel de deur uit kan gaan.”

Lees hier meer over de Cliëntenraad