Spring naar inhoud

Minder typwerk en een open en rustig gesprek met de patiënt

Ziekenhuis Nij Smellinghe op weg naar een gamechanger in de spreekkamer dankzij AI

Ziekenhuis Nij Smellinghe mag graag voorop lopen en innoveren om toekomstbehendig* te blijven. Op die manier kunnen we bijdragen aan goede, toegankelijke patiëntenzorg, nu en in de toekomst. Een mooi voorbeeld is de huidige proef met inzet van AI (Artificial Intelligence) in de spreekkamer. 

Zoals hoort bij een pilot en gezamenlijk iets nieuws ontdekken, zijn er verbeterpunten. Maar de resultaten tot nu toe lijken ook veelbelovend. We merken dat AI uiteindelijk goed kan gaan ondersteunen bij:

  • een meer open en persoonlijk gesprek met de patiënt in de spreekkamer. Passend bij waar Nij Smellinghe voor staat: Met aandacht. Dat voelt beter
  • een voor de patiënt goed te begrijpen samenvatting van het gesprek en overzicht van afspraken in zijn portaal
  • meer tijd voor de patiënt dankzij minder administratietijd

Rust en open gesprekken

Binnen de proef maakt Nij Smellinghe gebruik van OurMind. Ondanks de verbeterpunten wordt het werken met het AI-programma goed ontvangen, door zowel de behandelaars als patiënten. Kinderartsen Charlotte Peer en Sander Fidder: “Met veel meer rust en aandacht voeren we het gesprek met de patiënt en zijn of haar ouders. Het consult kunnen we terugbrengen naar de kern; we hebben minder typwerk waardoor we minder naar het beeldscherm hoeven te kijken en tijd kunnen besparen. De voordelen van AI wennen snel. Als het niet werkt, is dat wel even schakelen.” Reumatologen Reinhard Bos en Rienk van der Meer delen deze ervaring. “De gesprekken met de patiënten zijn opener en persoonlijker geworden. Ook patiënten zijn blij dat ze de samenvatting van het consult thuis rustig kunnen nalezen in hun patiëntenportaal. Werken met AI is redelijk nieuw in de gezondheidszorg. We houden van voorop lopen en zijn trots dat we dat op deze manier ook doen.”

Zo werkt het

Het AI-programma luistert via een smartphone of microfoon mee tijdens het consult met een patiënt. Met behulp van AI maakt het programma direct een samenvatting van het consult. Dit in twee versies: een versie met medische vaktermen voor de behandelaren en een versie in begrijpelijke taal voor de patiënt. De patiënt vindt deze samenvatting terug in zijn patiëntenportaal Mijn Nij Smellinghe en kan op een later moment de informatie en gemaakte afspraken rustig nalezen. De privacy van de patiënt is gewaarborgd en het programma voldoet aan de wettelijke vereisten; transcripten van gesprekken worden automatisch verwijderd.

Nij Smellinghe werkt ernaartoe dat de behandelaar het verslag van het consult alleen nog feitelijk hoeft te checken in plaats van zelf schrijven en daarmee typtijd tijdens het consult en administratietijd kan besparen. In de praktijk kost het controleren en corrigeren van de samenvattingen nu soms nog teveel tijd, omdat AI nog niet altijd alle informatie goed verwerkt. Daar wordt aan gewerkt.

Op weg naar een gamechanger

Halverwege deze maand (februari 2025) is de proef afgelopen. Dan wordt besloten over het vervolg. De betrokken behandelaars kijken alvast vooruit naar de toekomst. “Dit is nog maar het begin. De ontwikkelingen gaan snel en AI kan steeds meer voor ons betekenen”, aldus Bos en Van der Meer. “We kijken erg uit naar een toekomst waarin AI in het elektronisch patiëntendossier wordt geïntegreerd, waardoor je informatie niet meer hoeft te knippen en plakken, dat is nu nog een nadeel. Die functie zal de echte gamechanger zijn”, besluiten Peer en Fidder.

De pilot: samen en tegelijk waar het kan

Bijna alle specialismen (18) van Nij Smellinghe doen mee aan de proef. Het is in ons ziekenhuis inmiddels een beproefde aanpak, ontstaan bij het programma Visie op Poliklinieken: samen en tegelijk waar dat kan. Daarom kiezen we ervoor om de proef juist op alle poli’s op kleine schaal te draaien, in plaats van op een aantal poli’s volledig. Voor de proef met AI in de spreekkamer betekent dit dat bij vrijwel elk specialisme één of twee artsen, verpleegkundig specialisten of physician assistants dit uitproberen. Deze aanpak blijkt wederom goed te werken. “Het is mooi om te zien dat we echt samen en tegelijkertijd met elkaar leren en innoveren. Hierdoor leren we van elkaar, hoeven we maar één keer het wiel uit te vinden en kunnen we ziekenhuisbreed sneller stappen zetten”, aldus Irma Diever, programmamanager Digitale zorg en Innovatie.

Leuk om te weten

OurMind is op dit moment met name gericht op de zorg. Maar AI kan ook veel betekenen voor bijvoorbeeld secretariaten die vaak notulen van vergaderingen maken. Een aantal secretaresses van Nij Smellinghe draait daarom mee in de proef om te verkennen of en hoe het programma hun werk kan verlichten. Mooie ontwikkelingen!

*
Met toekomstbehendig bedoelen we dat we als ziekenhuis een goede basis hebben om de zorg nu en in de toekomst kwalitatief goed, toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar te houden, met tegelijkertijd de mogelijkheden om wendbaar en flexibel in te spelen op veranderende vragen of omstandigheden.